مسکینیار،یا مسافری در سراب مونشن
قادر یامان قادر یامان

 

 

 

 

 

بدون شک تعداد زیادی از هموطنان ما با نام و شخصیت سوال برانگیز  آقای مسکینیار آشنا هستند . وی با پخش برنامه های تلویزیون « آریا نا افغانستان اش » میخواهد به صفت یک شخصیت سیاسی در جامعه ای افغانی برای خود جایگاهی دست و پا نماید . نمونه ای از آخرین تلاش های ناکام وی، سفر نافرجام اش را در شهر مونشن  آلمان به روز یکشنبه24ماه فبروری  میتوان نام برد.   

  اینبار آقای نبیل ـ غمین  عزم سفر نمودند ، تا یک تیر دیگر شان را از کمان « معرفت !» شان برهاند ، اما دریغا که این بار هم مانند گذشته ها این تیر را به تاریکی نشانه رفتند که خود شان هم ندانستند به کجا اصابت نمود . یکی از سردرگمی های سفر مونشن شان این بود ، که تا آغاز شروع تیراندازی شان ، کسی از قصد و عزم ایشان آگاهی نداشتند ، همه یکی از دیگر میپرسیدند : برای چه آمده است ؟ یکی میگفت برای پایه گذاری نماینده گی «آریانا ـ افغانستان » آمده ، یکی هم از ایجاد پایگاهی برای « حرکت ملی ! اصلاح اش » یاد میکرد.

مهمانان ! فقط پس از آنکه داخل صالون مربوط به یکی از کلیسا های شهر مونشن شدند و یاداشت های صورت جلسه را بدست آوردند   از عزم سفر ایشان آگاهی یافتند .

  در جمع « مسافران حرکت » چهره های شناخته و نا شناخته شده ای به چشم میخورد، اما چهره ای  آقای امیری دشنامچی بیشتر از همه پرتو افشانی میکرد.   آقای نجیب پاشان که  در گذشته عضویت ح . د. خ.ا. را داشتند آغاز محفل را اعلان نمودند و پیوست آن «مسافران اصلاح  » به سخنرانی های شان آغاز نمودند . آنها با طمطراق از ایجاد « حرکت ملی ! اصلاح»در ایالت بایرن ، که شهر مونشن مرکز آن میباشد ، حرف هایی به شنونده گان تسلیم دادند ، اما آنها از یاد بردند که در ایالت بایرن بیشتر از چهار هزار افغان مهاجر زنده گی میکنند ، و این چگونه حرکت ملی میباشد ، که فقط برای پنج در صد این تعداد دعوت نامه هایی فرستاده شده بود ؟ فقط با کمی مبالغه میتوان از حضور دو صد تن در جلسه یاد نمود.            

در آغاز، جلسه با نظم خوب شروع بکار نمود نظم جلسه زمانی برهم خورد که یکی از اعضای هیأت رهبری حرکت ملی اصلاح که در هیأت رئیسه جا داشت آقای سرور رنا عضو تازه وارد هیأت رهبری حرکت اصلاح از شهر مونشن آلمان ، امیر عبدالرحمن خان و نادر خان را در کنار غازی امان الله خان قهرمان ملی خطاب نمود و از داخل تالار مورد اعتراض حاضرین قرار گرفت تا اینکه یکی از جوانان در بخش سوالات بار دیگر این مساله را چنین مطرح کرد :  زمانیکه رهبری حرکت شما کسی را که 70% نسل یکی از ملیت های ساکن در کشور را بی رحمانه به کشتارگاه برده ،  قهرمان میگوید ، پس میتوان در مورد حرکت شما نیز  قضاوت کرد.

مسله اساسی اینکه جناب مسکینیار چند بار تکرار کنان گفت که حرکت به اصطلاح ملی اصلاح و تلویزیون خداداد ش( تا امروز از منابع تمویل پولی آن حرفی به زبان نمی آرد )  بی طرف نه بلکه سیاسی اند. از آنجاییکه اکثریت اشتراک کننده گان محفل را روشنفکران وابسته به سازمان های سیاسی مختلف تشکیل میداد ، تا پایان منتظر بودند که مختصراً پلان ها و برنامه   سیاسی این حرکت را از زبان بنیان گذار آن بشنوند. به عوض ، جز دشنام و ناسزا به سازمان های سیاسی دیروز و بی کفایتی حکومت موجود  چیزی دیگری نشنیدند . فراموش نشود که از لابلای همین گونه صحبت های آقایون رهبری حرکت چنین استنتاج می گردید که اصلاً این ها به راه سیاست هم قدم نگذاشته اند چون صحبت های هریک آنها بسیار پراکنده و خیلی متضاد به نظر میخورد  ، چنانچه آقای مسکین یار از دوستان بین المللی خود صحبت میکرد و آقای وردک آنها را بارها  اشغال گران نامید. این آش و این کاسه . 

مساله دیگر اینکه خانم مریم هوتک که با زحمات زیاد محفل را سازمان داده بود برایش از جانب هیأت ریسه اجازه پیش برد برنامه را که قبلاً خود تصویب نموده بودند داده نشد و خانم مریم با بانگ رسا مانند یک زن با شهامت هیأت رئیسه را مخاطب قرار داده گفت : « که در این جا هم هنوز مرد سالاری است » و در قسمت دیگر پروگرام زمانیکه از ایشان تقاضا گردید تا برنامه را پیش ببرند به رسم احتجاج جایگاه خود را ترک گفت و در میان شنونده ها نشست.

با وجود اینکه سخنرانان هیأت رئیسه هریک به استثنای جناب محترم پوهاند حیدر داور دیگران (آقایان مسکینیار ،وردک ، رنا ، سیغانی«حسن امیری» ) در نظر گرفتن عفت کلام را در صحبت ها یاد آوری مینمودند خود به بی عفتی کلام دچار شده و ادای کلمات مانند « بی عقل ، دست نشانده ، جنایتکار ، قاتل ، بی وجدان ، زورشان به خر نمیرسد میزنند در پالانش . . .  » را بالای افراد که تا هنوز جرم شان معلوم نیست و حتی محکمه این آقایون هیأت رئیسه هم نتوانسته است علیه آنان اسناد را ارایه نماید جز چرندیاتی که همه از زبان مبارک آقایون مسکین یار و امیری از تلویزیون شان  شنیده شده است، متوسل شدند اما زمانیکه جوانان با تمام ادب و احترام سوالات اساسی را مطرح مینمودند ، هیئت ریسه  اینها تهدید به کنار رفتن  از میکروفون مینمودند. آیا شما آقایون هیأت رئیسه به یاد دارید.با تاسف که من نام ان جوانان را نمیدانم اما به خاطر شما می آورم همان جوان 20 ـ 22 سالۀ ای که میخواست به سوال آقای وردک  پاسخ گوید اما شما مخالفت میکردید و میگفتید که این جا جای دیالوگ نیست و آن جوان تاکید میکرد که آقای وردک از حاضرین سوال نمودند من جواب میدهم بالاخره  حاضرین شما را مجبور ساختند که به او اجازه بدهید  به خاطر دارید که جوانک های امنیتی شما با جمپر های سیاه میخواستند آن جوان با شهامت را از میکروفون  دور نماید . ( آقای صبغت الله مجددی هم در اولین لویه جرگه این کار را در برابر یک خانم نموده بود).

تعداد زیاد حاضرین محفل روشنفکران سیاسی سازمان های فعال در شهر مونشن بودند که غرض تبادل نظر به تالار تشریف آورده بودند نه به مثابه پشتیبانی و یا همنوایی  با حرکت ملی اصلاح ، که متاسفانه در بخش سوالات برای تعداد زیاد اینها اجازه سوال داده نشد و اسامی  ثبت شده توسط یکی از سازمان دهنده گان دیگر این محفل آقای نجیب پاشان از فهرست صحبت کننده ها برداشته شده بود .

با صحبت های غیر مسئولانه هیأت رهبری حرکت ملی اصلاح محفل آنچنان از کنترول خارج گردید که گرداننده پروگرام حاضرین را اخطار گونه تهدید نمودند که پلیس در پایین آمده است.

افراد انتصابی کمیسیون ها و رهبری حرکت ملی اصلاح در بایرن از جانب آقای وردک معرفی گردید و گفته شد که انتخاب ! گردیدند ما کور شویم اگر کدام رای گیری را در محفل دیده باشیم این سوال را که این افراد انتصابی اند یا انتخابی محترم فدایی نیز از هیئت رهبری حرکت که در جایگاهی هیأت رئیسه قرار داشتند پرسیدند که متاسفانه جوابی نشنیدند.

در جریان تفریح در پایین صالون تعداد از بادی گارد های چهره شناخته شده  آقای سیغانی(حسن امیری ) بسوی یک تن از افراد که با امیری محترمانه در صحبت بود حمله بردند تا او را مورد لت و کوب قرار دهند اما از جانب تعدادی از حاضرین جلوگیری به عمل آمد.

در صالون برای سوال کننده های از جانب هیئت رئیسه مخصوصاً آقای مسکینیار مزاحمت صورت میگرفت تا اینکه یک تن از اشتراک کنند گان که نسبت کمبود چوکی در کنار میز نشسته بود آقای مسکین یار را مخاطب قرار داده  به آواز بلند گفت که « اجازه بدهید این جا تلویزیون شما نیست » و حاضرین به رسم تایید صدای خود را بلند نمودند.

لازم به تذکر است که در تالار و تخته اعلانات دهلیز شب نامه گونه ای که قبلاً در مورد وابستگی شخصیت آقای مسکین یار با سی آی ا در یکی از سایت های اینترنتی از جانب هاشمیان باجه ایشان به نشر رسیده بود توسط حاضرین نیز پخش شده بود که یک کاپی آن بدست خود جناب آقای مسکینیار در هیأت رئیسه نیز رسید که بعد از مطالعه تغیرات عجیبی در چهره شان نمایان گردید.

یک روز پس از، به گفته آقای مسکینیار همایش مونشن دوستی برایم تیلفون زد و از من خواست تا برنامه تلویزیون مسکینیار را نگاه کنم ، پس از آنکه کانال تلویزیون را عوض نمودم باز هم همان مهمان ناخوانده به مقابل چشمانم ظاهر گردید ، ناگزیر گوش دادم که باز چه دُر فشانی خواهد کرد . اندکی بعد پی بردم که دارد در باره کار روایی های دیشب « مسافران اصلاح ! » و آن همایش ! شکوهمند !!! ، سخنهای تحویل شنوندگان میدهد . زمانیکه خوب به چهره اش خیره شدم دیدم که از  سر و صورت اش عذاب وجدان میبارید و کمی احساس آرامش نموده با خود گفتم : « نه هنوز هم وجدانش اذیت اش میکند ...» و بدون شک به این نکته پی برده که سفرش به شهر مونشن بیشتر به  گذز از سراب میماند تا به یک همایش . 

 

     

 

 


February 26th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها